September 2003

Fra Hven turen – Kyrkbacken august 2003

Med Preben til søs

 

Midt i juli år 2002, stævnede Preben og besætning en solrig formiddag ud fra Kastrup havn.

La Mer var pudset, poleret & provianteret for de skulle foretage en længere sørejse. Alt tegnede til en god tur, sejladsen forløb efter skippers kurs.

Preben spår – men herren rår-, i hvert fald over vejret, især når der er telt, fest & farver i Helsingør. Her på midter kaj fik La Mer pludselig telt med stænger og det hele over sig.

Preben & Lydia havde overhovedet ikke bestilt billet til aftenens underholdning. Der findes mange måder at komme gratis ind på, men som regel er det smartere at kravle under, det vækker også lidt mindre opsigt.

Helsingør kommunes forsikring forstod skipperens modvilje, og betalte uden vrøvl.

Preben kastede los, og turen gik videre. Nu er der så et grimt ordsprog der siger – EN ULYKKE KOMMER SJÆLDENT ALENE. – Det skulle vise sig at holde stik. I Rå tabte Lydia en guld krone, altså en af de dyre som man får på tænderne. Det koster men må ordnes. Nu kan det dårligt gå værre, og vi må jo videre. I Rungsted havn må man jo føle sig sikker, det vil sige, hvis ikke selve generalsekretæren fra K D Y var ude at sejle. Først torpederede han La Mer forfra og siden langs bb side. Problemer? Ja mon ikke, noget med bakgear sagde generalsekretæren, så det var faktisk ikke hans skyld.

La Mer var ikke mere poleret, men godt pyntet af diverse telte og kanonskippere. Preben som gerne ser tingene fungerer, sætter nu kursen mod Kastrup havn. Vi tager straks hjem, for nu må vi have ordnede forhold. Livet på havet er ikke rigtig godt lige nu.

Mon Prebens trængsler er forbi nu? Åh nej, livet på land kan være lige så lunefuldt som live på vand. I huset derhjemme er hovedvandledningen sprunget, ingen vand, gode råd er dyre, men Lydia foreslår at i båden kan vi vel lave vores morgenkaffe. Afsted igen, på med vandet – og om lidt er kaffen klar, men, men lige før vandet koger ja så sker det sædvanlige, vi er løbet tør for gas. – Nu kan det også være lige meget, vi går på restaurant og laver det om til brunch, for ferien må ende positiv.

Hilsen fra Nina på nabobåden "Carneval" til Preben La Mer.

OTIARI beholder "Afskylia" endnu et år uden "kamp" i Pålidelighedssejlads!

Som så mange gange før (første gang i 1995) var der lagt op til den årlige Pålidelighedssejlads. I år var dagen sat til lørdag den 30. august, alle klubbens medlemmer var indbudt pr. brev – og vi havde chancen for at få "Afskylia" ud af vores stue.

Der var lagt et stort arbejde i arrangementet, bl.a. med at tilrettelægge et nyt og anderledes indhold til selve sejladsen. Efterfølgende var der venlige klubmedlemmer, der ville diske op med buffet til blot 35,- pr. næse.

Alt dette lyder jo som om det ville blive en dejlig dag med sjov på vandet og efterfølgende hygge med andre KTF-medlemmer. Det skulle dog vise sig ikke at blive tilfældet, da der et par dage før arrangementet kun var sølle 3 både, der var tilmeldt!! Dette resulterede i at arrangementet blev aflyst.

Det er jo ikke noget nyt at KTF-medlemmer ofte er lidt sent ude med at tilmelde sig til arrangementerne og en "begrundelse" for den ringe tilmelding kunne jo være at man havde hørt vejrmeldingen, som ikke just var den bedste. Men belært fra sidste år hvor vi var 4 både, der var ude i hårdt vejr, var det besluttet, at sejladsen ville blive aflyst ved mere end 10 m/s. Altså kan det ikke være grunden til den manglende tilmelding. Men hvorfor så?? Skal Pålidelighedssejladsen virkelig "uddø"?

Vi har kun været medlem af klubben i lidt over 2 år og dette ville have været vores 3. pålidelighedssejlads. Vi synes fortsat, at det er sjovt og hyggeligt at deltage i Pålidelighedssejladsen og glæder os til at kunne forsvare titlen og "Afskylia" til næste års Pålidelighedssejlads, hvor der forhåbentlig er fuldt hus.

Sejlerhilsner fra besætningen på Otiari – Maja, Rasmus, Lena og Lars

 
 

Saltholm Rundt

Fra Saltholm rundt. Hørt ombord på Siesta: "Hvor er de flotte, set forfra"

Jeg sender lige et par billeder fra Saltholm rundt.... Jeg 'skød' dem fra Siesta mens vi stadig var med i front. Og selvom sejladsen ikke er i klubregi, er der jo ganske mange medlemmer der deltager. Desværre fik jeg ikke Niklas's spiler med, han ville ikke samarbejde, men som det ka' se var vi tæt på.

Med sejlerhilsen Finn Herbst

Kommentar fra redaktionen:

Som Finn nævner, er "Saltholm rundt" ikke en sejlads i klubregi eller på anden måde underlagt diverse regler fra dansk sejlunion. Sejladsen er en "privat" sejlads, hvor de tilmeldte både tildeles et lystal af arrangøren - der kræves ikke målerbrev.

Vi kan kun anbefale denne sejlads, da det giver en masse sejlere mulighed for at få en oplevelse af kapsejladsens gælder, uanset om bådene er en toptunet racer eller en tungt lastet tursejler. Det kammeratlige samvær omkring sejladsen er i høj grad med til at udvikle bekendtskaber mellem sejlere fra Kastrup og omegn.

For tursejlere er sejladsen og efterspiller på Flakfortet en fornøjelse.

En hyggelig Hventur 2003

Her vil vi give et lille glimt af KTF’s Hventur 2003.

Vi var taget i båden fredag aften for at kunne komme tidligt af sted til Kyrkbacken om lørdagen. Vi afsejlede fra Strandparken lidt over kl. 8 samtidig med La Mer (der gik ud anden gang efter at have været hjemme efter madpakken!). Der var en god vind (ca. 10 m/s fra NØ), så det var bare om at gå tæt til vinden, så vi kunne holde Kyrkbacken oppe uden at krydse.

I det fjerne kunne vi se 2 både inde om land og vi tænkte at det nok var nogle KTF’ere, der var tidligt på færde for at få en god plads i havnen. Kort efter afsejling tiltog vinden og vi måtte rulle ind på genuaen og have 2. reb i storsejlet. Det hjalp på krængningen og vi fik god fart i skuden. GPS’en viste for det meste mellem 6 og 7 knob over grunden.

Maja og Rasmus opførte sig eksemplarisk – de sov i hver deres autostol, der som sædvanlig var fastspændt i cockpittet. Det gav os tid til at koncentrere os om sejladsen og nyde det friske vejr. Langsomt men sikkert indhentede vi de to både, vi havde set inde under land. Det viste sig at være Bedste og Libertie. De måtte se sig overhalet inden vi nåede havnen, hvilket vakte jubel i vores båd, da de er langt mere erfarne sejlere end vi er. Vi var i havn på 2 timer og 40 min. og det er dermed vores hidtil hurtigste sejlads til Kyrkbacken.

Tillægningen i havnen skulle vise sig at blive anderledes end vi havde forventet. Vi gik for motor mod kajen i øst-enden af havnen for at vende rundt og ligge langskibs ved broen, der går ud i havnen. Umiddelbart skulle det være en nem manøvre, da der kun lå en enkelt båd langskibs ved den østlige kaj – ingen hækankre at tage hensyn til. Få meter fra båden, der ligger langskibs, råber Lena til mig oppe fra stævnen, at der er noget i vandet og jeg skynder mig at slå bak. Men det var for sent og så sad der et ankertov i skruen og motoren døde. Tanken "Hvor kom det ankertov fra?" nåede lige at suse igennem hovedet, inden tankerne skulle koncentrere sig om hvordan vi fik stoppet de 4,5 tons, inden vi bragede ind i kajen. Vinden kom jo fra NØ og vi blev derfor tvunget ind mod kajen…. Til alt held blev vi reddet af en pæl i nærheden (den der afmærker pladsen til dieseltankning), som vi i forbifarten fik et reb omkring. Puha….

Det viste sig at båden, der lå langskibs ved kajen, dagen før havde prøvet at lægge sig med hækanker, men ikke kunne få det til at virke og derfor havde ladet sig glide ind og lå nu langskibs. Han havde dog ikke taget sit anker op og ej heller sørget for at ankertovet (som selvfølgelig var sort og svært at se) blev holdt nede på bunden af bassinet (se billede). Som plaster på såret blev det ham der tog turen i baljen og fik tovet ud igen. Lektien er lært – for eftertiden holder vi ekstra udkig – også selv om der umiddelbart er fri bane.

Ungerne trængte til at der skulle ske lidt, så vi travede op til kirken og nød udsigten, inden vi alle samledes ved iskagehuset kl. 15. En del KTF’ere brugte eftermiddagen til at bade i bølgen blå, og en lille én eller to blev der også tid til. En del opmærksomhed samledes også omkring 2 store både, der lå langskibs og som gang på gang smed både væk, der ville lægge til uden på dem. Havnen var efterhånden ved at være godt fyldt op og vi havde Danico liggende uden på os samt en ikke KTF’er.

Om aftenen samledes vi ved teltet bag havnekontoret, hvor vi skulle holde grillaften. Det blev en hyggelig aften med megen snak, vittigheder og grin. Ikke at forglemme det dejlige vejr og stemningen ved at stå og passe bøfferne på grillen, hvorfra der var en enestående udsigt over Øresund, da solen sænkede sig i bølgen blå. Traditionen tro var der enkelte KTF’ere, der blev fulgt pænt hjem i køjen af andre klubmedlemmer, hvis ben var mere sikre. Så vidt historien melder, krøb de sidste til køjs efter kl. 3.

Søndag formiddag stod den på cykeltur rundt på øen. Cykelholdet var meget beskedent, hvilket nedenstående billede bevidner. Som "undskyldning" kan det siges at ALLE cyklerne var udlejet, så hvis man vil med ud at cykle en anden gang så betaler det sig altså at reservere dagen før, selv om det ser ud til, at der er tonsvis af ledige cykler.

Vejret var stadig med os og der blev igen badet. Nogle for fornøjelsens skyld og andre for at blive mennesker igen efter aftenens strabadser. Vi afsejlede allerede kl. 12, da vi synes, at der var meget lummert i den vindstille havn, men der var lagt op til fælles frokost i teltet. Rygterne vil vide at der var "fest" på La Mér og der blev vist gået lidt kraftigt til sjusserne – men det er jo bare rygter….J

Til alle jer der var med – tak for en god og hyggelig Hventur. Og til alle jer der ikke var med i år – vi håber at se jer næste år.

Sejlerhilsner fra besætningen på Otiari – Maja, Rasmus, Lena og Lars.

Om du er m/k - ung eller ældre

Om du har motorbåd eller sejlbåd

Om din båd er stor eller lille

Det gælder din og andres sikkerhed!

Husk "at sejle er at leve"

Genopfriskningsaften hver anden uge i vinterperioden.

Kastrup Tursejler Forening arrangerer i vinterperioden genopfrisknings-aftener i navigation, teoretisk sejlads og motorlære (onsdag aften i ulige uger). Arrangementerne gennemføres, hvis der er tilstrækkelig tilslutning.

Emnerne der undervises i, kan i vid udstrækning tilrettelægges efter deltagernes ønsker. Det forudsættes, at deltagerne har noget kendskab til navigation.

Genopfriskningsaftenerne er ikke kompetencegivende, da der ikke aflægges eksamen, i forbindelse med undervisningen.

Skriv dig på tilmeldingsliste opsat i klubhuset eller kontakt Jørgen Olesen.

Formøde afholdes onsdag d. 19. november kl. 19.00.

 

Dueligheds- og/eller Speedbådsbevis.

Hvis du/I ikke har den teoretiske og/eller den praktiske prøve, kan vi anbefale, at du/I kontakter navigationslærer Jørgen Olesen (medlem af KTF), der underviser hos AOF.

Jørgen kan eksaminere ved teoretisk og praktisk prøve – og kan, så vidt det kan lade sig gøre, arrangere at du/I kommer på hold med andre KTF medlemmer.

Hvis du/I har spørgsmål i forbindelse med overstående kan Jørgen kontaktes:

Jørgen Olesen

Sirgræsvej 36, 1. sal th.

2770 Kastrup

Tlf. 32 50 97 47 Mobil tlf. 23 23 45 30

Bådnavn "Tulle" - bådplads nr. 2603

 

NYE MEDLEMMER 2003 (Maj-september)

KTF BYDER VELKOMMEN

Johnny Rix MARY LM 27 2001
Dan Hansen     350
Niels Gedved og Palle Bork NIEPAL Redningsbåd 428
Niels Kjær JUMPER Carat 7400 2209
Lilian Damm og Claus Hansen CINDERELLA Maxi 95 2234
Martin Petersen THEODORA Junker 22 1134
Per Frederiksen ANDREA Polaris Drabant 1924
Finn Olsen FRILLE Grimsø 26 2046
Allan Sandeman Jensen BERBER LM 24 1953
Dorrit Kimmel og Finn Hansen MAERLIN Vindø 2423
Jan Suder   Safir 24 2808
Per Jørgensen og Hans Jørgensen SENTA Albin Vega 1001
Vibeke Jørgensen og Kristian Johansen MAY Havdrup 2043
Andreas Solmony FOXY LADY Saturn 410 350
nge og Leo Sørensen I VALIUM Mainship